Wednesday 15 December 2010

TAKTIK PERNIAGAAN FOTOGRAFI YANG PALING SESUAI !!

Cmne nak majukan perniagaan fotografi?

aku pun selalu pikir cara yg paling sesuai utk majukan perniagaan terutamanya kalo ttg promosi..tp bila pikir balik, aku ambik beberapa contoh kedai baju yg aku dah pergi..

____________________________________________________________

KEDAI 1:

Diorg letakkan tanda harga pada baju yg diorg jual, so kalo ada customer masuk utk tgk2 baju, diorg terus bleh tgk harga kat baju tu tanpa susah2 bertanya pd jurujual atau tokey..


Kelebihan:

memudahkan peniaga, xperlu susah2 berjalan melayan customer


Kelemahan:

kalo customer tgk baju tu lebih mahal dr kedai sebelah, diorg terus pergi tanpa bertanya apa2 pd peniaga.

_________________________________________________________

KEDAI 2:

Diorg TIDAK letakkan tanda harga pd baju yg diorg jual tu. So peniaga kena bergerak melayan setiap customer yg belum tentu akan beli baju tersebut.


Kelebihan:

diorg bleh yakinkan customer ttg kualiti baju diorg, sembang2 dgn customer utk menarik hati diorg dgn promosi atau pengurangan harga.


Kelemahan:

ada customer yg tidak suka diekori time nak tgk2 sbb diorg mmg berniat nak tgk2 je n xmau beli pun. Menimbulkan rasa tidak senang pada customer dan customer rasa xnak dtg dah pasni

_________________________________________________________


KEDAI 3:

menggunakan perkataan SALE n FREE sebagai penarik dan meletakkan tanda harga pd setiap baju dgn harga yg BERLAINAN walaupun pada RAK YANG SAMA.


Kelebihan:

Customer kompom akan terpikat dgn perkataan FREE & SALE tu sbb kononnya harga lebih murah. N bila baju diletakkan dgn pelbagai harga, customer akan melihat semua baju di seluruh kedai tersebut utk mencari baju yg sesuai dan harga yg murah. Diorg juga akan mula bertanya pada peniaga sama ada baju yg mereka suka itu ada harga yg murah or x..


Kelemahan:

Baju akan berterabur dan perlu sentiasa dikemaskini terutamanya harga.:)

___________________________________________________________


Yg mana lebih bagus ?


Bg aku, aku lebih suka cara kedai 3 buat sbb customer sendiri akan cari peniaga dan bertanya dgn peniaga. Malah tidak menimbulkan rasa rimas dan tidak senang pd customer..customer plak akan belek setiap baju utk tgk harga n kan menguntungkan peniaga jika dia terlihat design yg disukainya walaupun pada harga yg mahal..


Walaupun ianya akan memenatkan utk kemaskini setiap hari, ianya berbaloi.


So, kawan2 berniaga terutamanya fotog, pikir rasional kedai 3 n buat cmtu k..:)


No comments:

Post a Comment