Saturday 20 November 2010

SHARING IS CARING by HADI NOR

Salam kepada semua jurugambar dan mereka yang sudi membaca,

Sekadar berkongsi pendapat.


Semalam aku meminjam sebuah buku dari Zool Kareem sebuah buku bernama World Press Photo 10. Di dalam tu tertera nama-nama hebat Press Photographers satu dunia. Oh ya, kecik je aku rasa diri ni. Mana taknya, koleksi gambar2 yang superb dipaparkan di dalam tu. Oh, itu bukan apa yang aku nak kongsikan di sini...


Kebelakangan ini, aku melihat jurugambar sudah semakin ramai dari hari ke hari, sehubungan dengan apa yang aku perhatikan dengan bacaan aku tu, aku terfikir balik. Sebenarnya jurugambar di Malaysia (terutamanya yang aktif dalam FB list aku) banyak juga yang "cakap belakang", sesama mengutuk, dan the list goes on. kenapa eh? pelik aku. Ini terbukti apabila kalau korang rajin sikit browsing status masing2 kat FB, ada la jumpa.

What was wrong with us?


Yang aku fahamlah, lack of respect among us.


Tak kisahlah kau baru start photography 2 minggu lepas, ataupun dah 15 tahun shoot, agenda dan niat tetap sama: kita nak sharing ngan orang apakah pandangan kita terhadap dunia, keadaan, masa, etc. Dengan pengalaman hidup kita yang berbeza, ada dari kita suka macro, landscape, journalism, fashion, sports, dan lain2. Sama je niat kita, sharing. So apakah masalah setiap photographer yang suka bercakaran ini?


Tak penting pun pandangan kita semua sehingga harus orang lain mengiyakan apa yang kita buat adalah yang paling betul, kan? Kalau kau suka shoot moments, takkan aku nak shoot food photography kena tunggu moments? tu contoh la. Bagaimana pula kalau shoot politicians yang sangat strict tu, nak kena cari angle macam weddings?

Tak kiralah anda seorang bekas pelajar photo dari mana2 institusi, atau sudah berkecimpung dalam photo sedekad, atau baru minggu lepas beli kamera hari ni dapat job, seharusnya niat kita untuk berkongsi tu mestilah segar dari hari ke hari agar tak lupa the joy of photography.


Yang muda kenalah belajar dari yang tua atau yang berpengalaman, dan yang tua dan seniors kena juga dengar idea orang baru, tak semestinya betul, tak semestinya salah. Jadi, proses tu seharusnya berjalan dengan keadaan yang baik dan positif.


Oh ye, kalau nak dilihat dalam World Press Photo edisi 10 tu, dia macam competitionlah, disertai oleh jurugambar hebat dari setiap pelusuk dunia. Yang menariknya aku nak emphasize kat sini, Special Mention untuk edisi ke 10, bukan dimenangi oleh professional photographer ye...

bleh check link ni untuk rujukan: http://www.worldpressphoto.org/index.php?option=com_content&task=view&id=1790&Itemid=50


OK, kalau dulu pro akan cakap "baru pegang kamera dah nak belagak ajar orang", sekarang top jury sendiri yang recognized bukan pro juga menghasilkan gambar atau laporan yang bagus. Jadi, skang macamana? diorang takde la judge gambar tu sendirian, tapi diorang menekankan "pengisian" yang sebenar. So sape la kita nak cakap orang bagus ke tak kan? =)


Kekurangan respect dan saling membantu membuatkan kita semakin bertegang urat sesama sendiri. Keadaan ini tidak bagus sama sekali. Marilah kita sama2 membantu dan saling menghormati sesama photographers agar segala usaha dan kegembiraan kita dalam merakam ciptaanNya sentiasa diberkati. =)

Salam.

HADI NOR by HNAD STUDIO...


bleh tgk profile HADI NOR....:)

No comments:

Post a Comment